Grand Seiko kanaliserer 44GS for å bestemme den nye Evolution 9 kolleksjonen, som følger den originale «Grammar of Design».

Historien til Grand Seiko går tilbake til 1960, da Seiko bestemte seg for at det var på tide med et mer luksuriøst utvalg av produkter. Suwa Seikosha, en datterselskap av Seiko på den tiden, produserte Calibre 3180 som ville bli den første klokken til Grand Seiko i 1964. Tre år senere markerte den legendariske 44GS en standard for design og stil for alle fremtidige Grand Seiko-klokker. Nå, 55 år senere, har Evolution 9 sitt design den originale ånden fra 44GS. Men hva betyr dette? La oss ta deg gjennom det.
I 2017 annonserte Shinji Hattori, CEO i Seiko, at Grand Seiko fra nå av skulle være posisjonert som en helt separat merkevare. Dette har tillatt produsentene å fokusere på å perfeksjonere de luksuriøse klokkekolleksjonene og å være uavhengig av Seiko sine brede variasjoner av stiler og design. Fra tidlig av har en Grand Seiko vært en luksuriøs klokke, produsert i høye standarder og laget hovedsakelig for hånd. Og i ekte japansk tradisjon, er det et enormt øye for detalj, selv elementene som ikke kan sees av det nakne øye.
Ved introduksjonen av Evolution 9, forplikter Grand Seiko seg til «Grammar of Design», etablert med 44GS fra 1967. Den nye serien av klokker er inntil videre posisjonert mellom Masterpiece kolleksjonen, og Heritage, Sport og Elegance kolleksjonene. Så langt omfatter kolleksjonen 6 modeller totalt, alle konstruert etter de 9 design standardene.
- En flat skive
- Kurvet sideprofil av kassen
- Dobbel index ved klokken 12
- Mangefasettert time- og minuttviser
- Dype midtspor på indeksene
- Flerfasettert kasse med en flat overside og kontrastrik finish
- Lavere tyngdepunkt på håndleddet
- Et armbånd med minst halve vidden av kassen
- Et armbånd med den riktige tykkelsen og tyngden
Mens disse punktene koker ned til to grupper, de utvendige komponentene, og skive og indekser, er det tilsynelatende en gruppe som er savnet; urverket. Allikevel har denne nye filosofien en innvirkning på de mekaniske sidene.

Habbilage
De ni elementene er ganske selvforklarende, og de har alt å gjøre med estetikken. Selv i områdene du først ikke kan se er det lagt et enormt fokus på detaljer. Fra utsiden og inn, starter det med en mer ergonomisk kasse. Høyden reduseres under Evolution 9 sine retningslinjer, som resulterer i et lavere tyngdepunkt på håndleddet og en mer komfortabel opplevelse.
Et viktig element i enhver Grand Seiko klokke er finishen på kassen. Det er ingen unntak i Evolution 9 og har de samme klassiske designet i klokken som 44GS fra 1967. Den skarpe fasetterte kassen har en kurvet sideprofil med en flat overflate. Finishen er en kombinasjon av en fin børstet og Zaratsu-polering.
Det er bestemt at enhver Evolution 9 klokke skal komme med et lenke eller en reim, minst halve bredden av kassen. Det vil si, kassen er 40mm i diameter, så lenken eller reimen vil være minst 20mm i bredde for et balansert utseendet. Alle lenkene vil også ha spesifikke tykkelser for å skape en fin flyt og avsmale fra kassen og ned til låsen. I sin helhet resulterer det i et mer gjennomført design med en raffinert finish.
Skiver og visere
Det er ingen hemmelighet at Grand Seiko ofte har latt seg inspirere fra naturen som omringer Shinshu og Shizukuishi-studioet hvor alle klokkene blir skapt. Det gjelder ikke bare Evolution 9; Elegance-modellene kan også ha skiver inspirert av elementer skog, fjell, vann og årstider. Men med Evolution 9 kolleksjonen, er dette det eneste gjennomgående temaet.
Hver klokke i Evolution 9 kolleksjonen har en flat skive med store påførte og fasetterte indekser. Teksturen og fargene kommer fra naturelementer som for eksempel en innsjøs overflate i vinden, bjørketrær eller treringer.
Når det gjelder timemarkørene, vil hver enkelt bli fasettert og gitt en finish i kontrast for å fange lyset. Hver markør vil ha et sentralt spor med forskjellige teksturer, for å ytterligere forstørre kontrastene. Markøren ved klokken 12 vil være minst dobbel så bred som resten av indeksene, med et dobbelt spor.
Viserne vil bli ferdigstilt i samsvar med det sentrale temaet for hver spesifikk modell. Når vi for eksempel sammenligner SLGH005 med SLGA009 «white birch» modellene, kan man se små nyanser mellom stilen og finishen på viserne. Til tross, hver utgave vil bli fasettert, polert og børstet, med minuttviseren som strekker seg til ytterkanten av skiven og berører minuttsporet.

Urverk
Mens filosofien til Evolution 9 hovedsakelig handler om designet på klokken, er den også påvirket av urverkene. SLGH005 og SLGA009 White Birch ga oss en perfekt mulighet til å sammenligne både 9S Automatic og 9R Spring Drive urene. Begge disse har den seneste teknologiske innovasjonen fra Grand Seiko, og begge har hatt fordelen av en oppdatert og mer raffinert konstruksjon og design.
På den ene siden, har vi det automatiske Hi-Beat Calibre 9SA2, som er produsert i Shizukuishi Watch Studio i nordøst-Japan. Dette mekaniske urverket har et Dual Impulse løpeverk, som kjører med en frekvens på 36,000vph. Den mer moderne konstruksjonen resulterer i en veldig komfortabel gangreserve på 60 timer. Finishen reflekterer naturen utenfor Shizukuishi Watch Studio, med gullfylte graveringer, flere broer med vinkling, fint påførte vertikale striper, polerte skruer (noen ganger blå i tillegg), og en åpen rotor.
På den andre siden, har vi Spring Drive Calibre 9RA5, som er produsert i Shinshu Watch Studio, plassert i Nagano i sentral-Japan. Det kombinerer de beste elementene fra både quartz urverk og et mekanisk urverk. På baksiden er det en gangreserveindikator som måler opptil 120-timer når den er fullt trukket opp. Etterbehandlingen er litt mer behersket men ikke mindre tiltalende. Broene er frostet, med fasade og polerte kanter. Graveringene er fylt med blå lakk, og skruene kan også være blå.
Alle disse elementene kombinert resulterer i noen av Grand Seiko sine mest raffinerte klokker hittil. Designet er balansert, med omtanke og oppmerksomhet til hver minste lille detalj. Skivene er igjen og igjen veldig stemningsfulle og viser Grand Seiko sine ferdigheter til å overføre naturens stadig skiftende elementer til en statisk urskive. Og best av alt, den er fortsatt i tråd med «Grammar of Design» etablert i 1967 med 44GS.